torsdag 17 april 2008

Så mycket nytt, så lite tid...

Fler workshops, mer lärande. Användbara och bra grejer, det kliar i fingrarna att få börja. Så kul, och nödvändigt, att få tänka och uppleva nytt. Men den teoretiska och den praktiska verkligheten går inte alltid ihop. Bara en sån enkel grej som att den enda rullbara datorn med projektor plötsligt saknade strömkabel igår omöjliggjorde allt IT-användande i klassrummet. Fler IT-resurser är på gång, jag vet, men det är NU jag skulle behöva träna och praktisera för att befästa det jag lärt mig.

Jag skulle naturligtvis också vilja hitta en massa mer tid till att fundera ut bra praktiska tillämpningar med eleverna. Hörde att personalen på Google i Sverige har 20% "egen tid" i sina tjänster. Företaget anser att personalens kreativitet ökar om de får chans att göra annat också.Vilken superidé. Jag är övertygad om att jag skulle kunna göra mycket mer nytt och mer genomtänkt om jag får mer tid att "skapa" undervisning. Det tar mycket tid att utforma bra lektioner (bra=kommunikation och reflektion), men tid mellan lektionerna är en bristvara.

Att bli mer e-smart är roligt och motivationshöjande, men det har sannerligen inga tidsbesparande effekter...

Inga kommentarer: