tisdag 11 mars 2008

Digitala verktyg - traditionella läromedel

Läromedelsmässa i Globen. Kändes så trist och förutsägbart. Blir liksom inte imponerad längre, tycker inte att det sker någon riktig utveckling av materialen längre. Är dessutom tveksam till att vi gör oss så beroende av läromedlen. Det är så viktigt att själv fundera igenom vad man gör och varför, och om allt redan finns serverat - blir vi några reflekterande varelser då? Däremot blev jag imponerad och motiverad av presentationen av TeamBord. Längtar efter att få pröva någon gång. Är det bara inom IT som det händer nya användbara saker? Nu finns alltså en massa nya pedagogiska vektyg, som jag kan se stor användning av, men var finns tillämpningarna? Hade varit kul att se goda exempel på hur dessa verktyg kan utveckla undervisningens innehåll. Antar att vi e-smarta ska bidra till detta på något sätt...men det är så kort om tid att hinna utveckla något...

2 kommentarer:

Nilimaa sa...

Jag håller med dig om att det känns som läromedelsutveckligen går långsamt och att förlagen inte riktigt har tagit steget in i den digitala världen.

Gunbritt sa...

Jag håller också med er båda. Visst har det med personligheten att göra också, om man vill skapa och reflektera själv.
Man hittar tillämpningarna genom att använda sina erfarenheter och med mod att prova tror jag.
e-Smart ska vara en start som leder till mer.