torsdag 6 mars 2008

Känns allt bättre

Jodå, idag känns det riktigt spännande. Skapade en ny wiki på den reklamfria ytan för lärare. Trodde jag gjorde det förra gången också, men tydligen inte. Dessutom lyckades jag läsa mig till hur man bjöd in sina "medlemmar", så det fick jag också att fungera. Gjorde det tillsammans med de fyra eleverna i profilgruppen och de uttryckte spontant att det skulle bli kul att använda IT på detta sätt. Positiv överraskning. Kändes bra. Men sedan blev det ju struligt när alla fyra skulle göra inlägg samtidigt eftersom de sparade över varandras alster. Det där måste jag försöka fixa genom att skapa någon sorts undergrupper antar jag. Nu återstår att se huruvida denna wiki kan bli ett levande forum som fyller en funktion för lärandet, eller om det bara blir ett pliktskyldigt klotterplank... Måste ta reda på om man kan bifoga filer också, det skulle mina grupparbeten ha nytta av.

2 kommentarer:

Gunbritt sa...

Hej Pia!
Vad roligt att läsa att du startat. Håller med om att det är lite besvärligt när elever är inne samtidigt.
Du kan lägga upp filer, genom bildverktyget. Bläddra fram din fil> upöoad och klicka sedan på den. Du får med filformatet också.
Hör av dig om du vill ha hjälp. Skriv gärna adressen till wikin, om jag får gå in och titta!

Georg sa...

Pia,
jag är imponerat. Fortsätt som du gör! Du är på väg att bli e-smartast av alla.
/Georg