onsdag 5 mars 2008

Många frågor blir det...

Tiden går och inte mycket nytt händer. Har försökt skapa en egen wiki men det gick inget vidare. Dels blev den full med reklam, dels vet jag inte alls hur jag ska bjuda in eleverna till den. Med andra ord fyller den ingen funktion alls just nu. Eftersom jag ville få min pilotomgång att fungera så att jag kan testa det "på allvar" om några veckor känns det ännu mer tråkigt. Ska söka hjälp hos kollegorna när jag får tid, men kanske borde boka tid för handledning också. Misstänker att det mesta egentligen handlar om min brist på initiativkraft när det gäller den praktiska datorhanteringen. Jag kan om någon visar mig, men jag är urdålig på att själv försöka mig fram. Och känner man sig dålig på något så blir man inte direkt mer initivativrik heller...Självuppfyllande profetia.

Synd egentligen, för jag känner samtidigt att det här verkligen skulle kunna vara något nytt och givande för mig att prova. Jag tror starkt på idén att elever lär tillsammans, i ett socialt sammanhang, men IT-användning har tidigare känts så individualiserat och enskilt. Men att kunna kombinera IT med gemensamma diskussioner, gemensamt tänkande och problemlösande är ju genialt. Det skulle också kunna bli ytterligare ett forum för elever att kommunicera sina kunskaper i. Vilket är värdefullt för alla, men kanske i synnerhet för dem som inte tycker det är självklart att kommunicera muntligt.

Funderar också på det där med integritet. Vill alla att deras tankar och trevande försök blir så offentliga? Även om inte alla bjuds in till att skriva på wikin så kan alla läsa den, eller? Men om å andra sidan alla tycker att det är OK, då kanske man rent av ska fundera på att bjuda in föräldrarna till att läsa och följa med i diskussionerna? Föräldrar får vanligtvis, i bästa fall, se produkterna av lärandet, men hur vanligt är det att de som tonårsföräldrar bjuds in till att ta del av processen?

Nä, jag måste nog boka tid för handledning så att jag kan ta tag i alla mina undringar och komma någon vart.

Inga kommentarer: